DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
Önder GÜZELARSLAN
Önder GÜZELARSLAN
Giriş Tarihi : 09-09-2023 23:11

Lezzet ve Sağlık Kaynağı Zeytinyağında Tağşişe Dikkat

 

Başlık 2: Lezzet ve Sağlık Kaynağı Zeytinyağında Tağşişe Dikkat

Tarihi, Romalılar ve Antik Yunanlılara kadar uzanan zeytinyağı, zengin aroması, lezzeti, sağlığa sayılamayacak kadar faydaları olan ve binlerce yıldır sofralarda yer bulan Akdeniz kültürlerinin temel bir besin maddesidir.

Günümüzde her yemekte kullanılarak popülerliğini sürdüren zeytinyağı, yemek kültüründeki önemli yeri dışında, kalp hastalığı riskini azaltması, antioksidan özellikler sağlaması, iltihaplanmalara iyi gelmesi, güçlü bir kemik yapısının oluşması, kolesterol seviyesinin dengelenmesi, kansere karşı koruyucu etki göstermesi, beyin ve damar sağlığına katkı sağlaması bakımından da tüketilmesi tavsiye edilen antioksidan özelliklere sahip fenolik bileşikler içeren değeri çok yüksek bir üründür. Aslında bir meyve suyudur desek yanlış söylemiş olmayız.

Zeytinyağı, zeytin meyvesinin (olea europaea) sıkılması veya preslenmesiyle elde edilen bitkisel bir yağdır. Zeytin ağacının meyveleri olan zeytinler, yıl boyu büyük bir titizlilikle bakımı yapıldıktan sonra mevsiminde olgunlaşması sonucu yine hassasiyet gösterilerek toplanarak sıkım işlemine tabi tutulur böylelikle zeytinyağı elde edilmiş olur. Su ve yağ karışımı, bir ayrıştırma sürecinden geçirilerek elde edilen zeytinyağı artık tüketime hazır hale getirilir. Ülkemizde Kuzey Ege diye adlandırdığımız Çanakkale bölgesinden başlayarak, Balıkesir, Manisa, İzmir, Aydın, Muğla bütün Ege sahilini kapsayarak Akdeniz sahilleri Antalya, Adana, Hatay ve güneye doğru gidildikçe Gaziantep ve Mardin bölgelerinde zeytin yetişir. Bütün bu bölgelerin zeytin çeşitlerinden zeytinyağı elde edilir. Takdir edersiniz ki zeytin çeşidi, toprak yapısı, hava ve iklim şartları, zeytin ağacına bakım, zeytin toplama tekniği, toplama sonrasında sıkıma ulaştırma zamanı, zeytinin toplama sonrası korunduğu ambalaj vs. bütün bu etkenler yağın kalitesini belirlemede önemli faktörlerdir. Tabi sıkım süreci apayrı bir etken. Sıkım sıcaklığı, sıkım sonrasında zeytinyağına katılabilecek karışım yağlar vb. kalite noktasında etken olmaktadır.

Besin değeri oldukça yüksek bir yağ olan zeytinyağının faydalarına yukarıda değinmiştim. Belki de sayamayacağımız kadar faydası olan zeytinyağı saç ve cilt bakımında da besleyici, nemlendirici etkilere sahiptir. Bu sebepledir ki hiç unutmuyorum çocukluğumuz da evlerimizde bolca zeytinyağı bulunduğundan annem bazen bize duş aldırmadan önce kafamızdan aşağıya maşrapa ile zeytinyağı döker vücudumuzu iyice zeytinyağı ile ovalardı.

Zeytinyağı içinde E vitamini dışında, A, D ve K vitamini bulunur. Tarif edemeyeceğimiz derece de güçlü antioksidanlar içeren, insan sağlığı için son derece faydalı ve önemli olan böylesi güzel bir ürünü bugün maalesef tağşiş yoluyla kirletiyoruz. Ülkemizde maalesef en çok tağşiş gıda ürünlerinde yapılmakta ve tağşişe uğrayan en birinci üründe yine üzülerek ifade edeceğim zeytinyağı.  Tağşişin tam anlamı “karışım” demek. Sözlükte yer alan ekonomik anlamı ise; “kıymetli bir şeyi kıymetsiz bir şey ile karıştırma” anlamına gelen “altına bakır karıştırma ve saflığını bozma” olarak belirtilmektedir. Günümüzdeki anlamı ise daha çok gıda alanında tüketicileri aldatmaya yönelik yapılan hileli eylemleri kapsamaktadır. Tağşişe örnek vermek gerekirsek; arılara glikoz şurubu yedirerek bal üretmek, dana etine tavuk eti karıştırmak, peynir ve tereyağına bitkisel yağ karıştırmak, kırmızı ete soya eti karıştırarak kıyma elde etmek, Antepfıstığı tozuna bezelye tozu karıştırmak, süte su katmak ve natürel sızma zeytinyağına ayçiçek yağı, mısırözü yağı, soya yağı, pamuk yağı, pirina yağı ya da fındık yağı gibi farklı bitkisel yağlar ilave ederek elde edilen karışımı “zeytinyağı” adı altında satmak. Tüketiciyi aldatmaya yönelik hileli eylemler sınıfına giren tağşiş eylemi ne yazık ki ülkemizde son yıllarda çok yaygınlaşmaya başladı. Toplumun alım gücünün zayıflaması da buna biraz etken olmakta, Toplumun bilinçsizliği, kamu otoritesinin denetimsizliği ve sahtekâr, doyumsuz üretici veya satıcının varlığı tağşişin önünü açıyor.

Zeytinyağı ile ilgili sahtecilik olarak tanımlanan taklit ve tağşiş günümüze özgü yeni bir problemler olmayıp çok eskiden beri yapıla gelmektedir. Bunun sebebi ise zeytinyağının ilk çağlardan beri aranılan bir ürün olması, sağlığımıza yaptığı katkılarla bir yıldız gibi parlaması ve her zaman ekonomik değerinin yüksek olmasıdır. Peki zeytinyağında tağşişi ayırt etmek mümkün müdür? Ne yazık ki bu o kadar da kolay değil ancak hiç mümkün değil de diyemeyiz. Bunu laboratuvar ortamında yapılan kimyevi analizlerle anca anlayabiliriz. Ömrünü zeytinyağı içinde geçirmiş insanların bile zeytinyağındaki tağşişi anlaması olukça zordur. Zeytinyağının dolapta donmasının o yağın karışım olup olmadığı konusunda bilgi vermeyeceği gibi renginin koyu yeşil ya da açık sarı olması da bir kalite unsuru değildir. Yağın rengini, asit oranını, kokusunu belirleyen birçok faktör vardır. Bunlar başta zeytin çeşidi, ağacın bulunduğu konum ve bölgenin iklim şartları, toprak yapısı, ağaca yıllık bakımın doğru yapılıp yapılmaması, toplama usulleri, taşma ve ambalajlama, sıkım teknikleri vs. gibi etkenlerdir.

17 Aralık 2011 tarihli Gıda ve Yemin Resmi Kontrolüne Dair Yönetmeliğin 8 inci maddesi gereğince; laboratuvar sonucu ile taklit ve tağşiş yapıldığı kesinleşen gıda ve yemi üreten / ithal eden firmanın adı, ürün adı, markası, parti ve/veya seri numarasının bakanlık resmi internet sitesinde bakanlıkça kamuoyunun bilgisine sunabileceği hükmü yer alsa da bu markalı ürün üretenleri daha çok kapsamaktadır. Ancak ülkemizde bireysel zeytinyağı üreten, satan birçok kimseler var. Burada doğru ürünü doğru fiyatla satarak düzgün iş yapmaya çalışanlar olduğu gibi tağşişli ürün satmayı hedefleyen ve tüketicileri aldatan sadece tüketiciyi aldatmakla kalmayıp doğru ürün üreten ve satana da mâni olan onun önünü kesmeye çalışan bir sürü sahtekarla karşılaşmamız mümkün. Hatta son yıllarda sosyal medya üzerinden reklam yaparak ucuz zeytinyağı satıyoruz imajı ile tüketiciyi yanıltmaktadırlar. Ancak bilinçsiz tüketiciler bu tarz eylem içinde olanların ürünlerini alarak hem onların hileli ürün satmalarının önünü açıyor hem de doğru iş yapmaya çalışanların önünü tıkamış oluyorlar. Hem de en önemlisi kendi sağlıklarını tehlikeye atıyorlar.

Bu hafta içinde İstanbul’da gerçekleştirilen Gıda Fuarına katılan birçok zeytinyağı üreticisi ile bu konuyu konuştuk hepsi bu konudan muzdarip ve dertli. Devletin ciddi denetim yapmamasından şikayetçiler. Tüketicilerin doğru bilinçlendirilmediğinden dert yanıyorlar. Aslında sahtekarca hileli ürün satanlara biraz da tüketici pirim veriyor. Kendi sağlığını hiçe sayarak aldığı bu ürünleri bir de çevrelerine tavsiye ediyorlar. İnsan sağlığı için paha biçilmez değere sahip binlerce yıldır insanlığın tükettiği zeytinyağının tağşişle satılması son derece üzücü bir durum. Devletin denetim mekanizmalarını devreye sokarak tağşişli, hileli ürün satanları tek tek ifşa edip bunlara çok ağır cezalar vermesi, yaptırımlar yapması gerekir. Eğer devlet böyle tağşişli ürün satarak tüketicileri aldatanlara ağır yaptırımlar getirse bir daha tağşişli, insan sağlığını tehlikeye atan bu tarz ürünleri hiç kimse piyasaya süremeye cesaret edemez. Denetim boşluğundan istifade eden hileli üreticiler hala hiç utanmadan insanların gözünün içine sokarak tağşişli ürünlerini satmaya devam ediyorlar.

Benzersiz lezzetiyle sofraları renklendiren zeytinyağından doğru şekilde faydalanmak istiyorsak tağşişe uğramamış olanlarını tercih etmelisiniz. Piyasada gerçek zeytinyağı olduğu iddia edilen fakat çeşitli maddelerle seyreltilmiş olan pek çok sahte zeytinyağı bulunmaktadır. Bu seyreltilmiş zeytinyağları başta mide ağrısı olmak üzere pek çok olumsuz etkiye neden olabilmektedir. Farklı maddeler ile seyreltilen veya içeriği değiştirilen tağşiş zeytinyağları, piyasada tahmin ettiğinizden de çok fazla yer kaplamaktadır. Devletin denetimsizliği bir yana bu ürünlerin piyasa da oldukça yaygın olmasında tüketicilerinde sorumluluğu var. Tağşişli ürünleri eğer satın almaz iseniz bu ürünü üreten kimselerde alıcı bulamayınca satış yapamaz hale gelir. Sağlığınız için lütfen tağşişe uğramamış zeytinyağını tercih edin. Ekonomik imkanınızın el verdiği kadarıyla doğru hilesiz ürün satın alın. Böylelikle hem kendi sağlığınıza değer vermiş, saygı duymuş olursunuz hem de tağşişsiz, doğru düzgün ürün üretenleri korumuş kollamış olursunuz.

NELER SÖYLENDİ?
@
Önder GÜZELARSLAN

Önder GÜZELARSLAN

DİĞER YAZILARI Peygamber Aşkıyla Yanan Karenli Veysel Karani Müminin Şiarı Nezaketli Olmak 2024 Mahalli İdareler Seçimini Nasıl Okumalıyız Sahi Babalar da Ağlar mı? Şair Yazar Siyaset ve Devlet Adamı Süleyman Arif Emre Miraç’a Açılan Kapı Kudüs Medeniyetin Yapısı Kitaplar ve Derik Kitap Fuarı Türk Hikâyeciliğin Duayeni 7 Güzel Adamdan Biri Rasim Özdenören Hiciv Ustası Bir Devlet Adamı Şair Eşref Bir Örnek İle Osmanlı Medeniyetine Bakış Çiftçilerin Refahı Artmadan Sanayicilerin Rekabet Gücü Artmaz Kitaplar Medeniyetin Anahtarıdır Sultan 2. Abdülhamit Han’ın Yularsız Aslanı Mihrali Bey Sizin İçin Değerli Olan Hangisi Çaydalı Mangal Kömürü Tarihi Değiştiren Savaşlar 1 Bereketli Toprakların Mayaladığı Elmalı’nın Gururu İbrahim Bedrettin Elmalı Edebiyat Dünyamızın Ustalarından Ahmet Hamdi Tanpınar Ölümsüzlük Ağacı Porsuk Ağacı Ölümsüzlük Ağacı Porsuk Ağacı Konuşulan Doğrular Değil, Yaşanan Doğrular Önemlidir Kayısı Cennetinden Hüzün Diyarına Dönen Malatya Mağaranın Fermantasyon Gücü “Larende” Koruyucu Aileler ve Manisa Koruyucu Aileler Derneği Ormanlarımız ve Doğa Yürüyüşü Türkiye’nin Tarıma Dair Sorunları ve Çözüm Önerileri Türkiye’nin En Çevreci Kuruluşu Botaş Kraliyet Jölesi Arı Sütü Sabır, Şükür ve Fütüvvet Pembe Kuvars Taşı Yün Ne Büyük Nimetmiş Meğer Bağırsaklarımız İkinci Beyin mi? Darphane, Mangır ve Kayme Üstad Necip Fazıl ve Şiire Dair Darphane, Mangır ve Kayme Mutlu Olmak İçin Çöp Kamyonu Teorisini Uygulayalım Mutlu Olmak İçin Çöp Kamyonu Teorisini Uygulayalım Devrinin Yaşayan Kütüphanesi Mütefekkir Cemil Meriç Çiftçilerin Refahı Artmadan Sanayicilerin Rekabet Gücü Artmaz Cömertliğin En Üst Derecesi İsar Dünyayı Yaşanır Kılmanın Yolu Kışladan Avrupa’nın En Büyük Kütüphanesine İnsan En Değerli Varlıktır Asla Kırılmamalı Akdeniz Mutfağının Şifa Dolu Sebzesi Enginar Deyimlere Konu Olan Gülgillerden Bir Meyve “Ayva” Ömrünü Türk Milleti ve Kültürüne Adayan Bir İsim; Orhan Şaik Gökyay Kazdağları Eteğinde Bir Eko Turizm Durağı Gevher Nesibe Hatun ve Şifahanesi Kayı Boyunun Yaylağı Domaniç ve Hayme Ana Antik Çağda Bir Sağlık Merkezi “Asklepion” Küresel Ticaretin Kalbi MÜSİAD Fuarı Üzerine İnsanlık Tarihi ve Medeniyetlerin Doğuşuna İmkân Sunan Meyve İncir Umudun Yolu (Kağnı Kamyonu Yendi) Timüs Bezini Aktive Eden Mucizevi Manyetik Siyah Kum Tarih Kokan Atmosferde Doğa İle Buluşmak İstiklal Madalyalı Şehir İnebolu Seferberlik Çöreği İlk Müslüman Kadın Mucid Meryem El-İcliyye Zaferler ile Geçen Ay “Ağustos” Mimar Sinan, Eğri Minare Eğri ve Çocuk Seyyid Kurtşeyh Dede ve Devrekâni
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1GALATASARAY3493
  • 2FENERBAHÇE3489
  • 3TRABZONSPOR3355
  • 4RAMS BAŞAKŞEHİR FUTBOL KULÜBÜ3452
  • 5BEŞİKTAŞ3451
  • 6KASIMPAŞA3449
  • 7EMS YAPI SİVASSPOR3448
  • 8ÇAYKUR RİZESPOR3348
  • 9BITEXEN ANTALYASPOR3345
  • 10CORENDON ALANYASPOR3345
  • 11YUKATEL ADANA DEMİRSPOR3441
  • 12YILPORT SAMSUNSPOR3439
  • 13MKE ANKARAGÜCÜ3337
  • 14MONDİHOME KAYSERİSPOR3337
  • 15TÜMOSAN KONYASPOR3436
  • 16GAZİANTEP FUTBOL KULÜBÜ3334
  • 17VAVACARS FATİH KARAGÜMRÜK3333
  • 18ATAKAŞ HATAYSPOR3433
  • 19SİLTAŞ YAPI PENDİKSPOR FUTBOL3330
  • 20İSTANBULSPOR3316
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
Adıyaman
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
ANKET OYLAMA TÜMÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA